Pomysł na obiad | planowanie posiłków

Jak oszczędzić pieniądze na jedzeniu

Wspominałam już, że planuje posiłki. Nie są to sztywne wytyczne, co do grama/ kromeczki chleba, co na śniadanie, co na obiad... a co na kolację. W swojej tygodniowej liście spożywczych zakupów uwzględniam często te same ulubione produkty na śniadanie i kolacje. I mniej więcej planuję, co na obiad? W pierwszej kolejności zaglądając do lodówki i szafek kuchennych, by wykorzystać to co już jest i jak najmniej marnować. 

Zawsze wśród tych obiadów znajdzie się coś bardzo szybkiego, nawet z gotowców, nie będę się oszukiwać, że zawsze mam dużo czasu i chęci by stać w kuchni. Musi też pojawić się zupa, bo łatwiej ugotować raz a więcej. Zawekować na później i schować do lodówki. Jakieś danie jednogarnkowe i nawet coś bardziej czasochłonnego, jeśli mam ochotę pokombinować. 

Nie wszystko jest super extra fit, wychodzę z założenia, że wielkość porcji ma największe znaczenie, niż to czy to pizza na pszennym spodzie czy spodzie z kalafiora? Nie neguję "zdrowszych" zamienników, po prostu jak chcę frytki to chcę frytki z ziemniaka nie z batata czy pietruszki. Chociaż chipsy z jarmużu podbiły moje serce i mogę jeść je cały tydzień na kolację, to i tak w weekend ze znajomymi usiądę do tych tradycyjnych i popiję winem ... Wszystko jest dla ludzi! 

Poniżej znajdziesz listę aż 50 moich ulubionych i sprawdzonych dań, spisywałam je w telefonie w ostatnich miesiącach. W nawiasach znajdziecie dodatkowe informacje skąd zamiennik mięsa lub przepis na danie. Same nazwy już coś tam powinny Ci mówić, może będą podpowiedzią podczas komponowania Twojej listy obiadów, inspiracją do gotowania. Najlepiej będzie jeśli stworzysz swoją listę, uwzględniając Wasze preferencje żywieniowe. 

U mnie w domu ja jadam głównie roślinnie, wyjątek robię przy rybach, owocach morza. A mąż mój już się do tego sposobu żywienia przyzwyczaił, odpowiada mu, ale czasami na jego talerzu pojawia się mięso. 

Czasami też zdarza się tak, że życie pisze swoje scenariusze i z zakupionych składników komponuję jakieś zupełnie inne danie. Czasami inspiruję się tym, co zobaczę gdzieś na zdjęciu w internecie. Próbuję nowych przepisów jeśli chcę i takie przepisy mają szansę zagościć na stałe w repertuarze :) Chociaż wiem, że znacznie łatwiej improwizować, stworzyć coś z niczego, jak już jakieś pojęcie o gotowaniu się posiada. 

Jeszcze tylko, po co mi to całe planowanie posiłków na tydzień?

Pozwala mi oszczędzić na jedzeniu całkiem fajną sumę pieniędzy, średnio ok. 300 zł w miesiącu (przy dwóch dorosłych osobach)! Co mogę wydać na inne przyjemności. Również nie marnujemy w ten sposób jedzenia i naprawdę sporadycznie zwiędnie mi marchewka czy kilka rzodkiewek w lodówce...


OBIAD W 15 MINUT:

- Curry z warzywami i tofu 

- Burgery (Lidl next level)

- Gnocchi z pesto

- Kopytka z sosem grzybowym

- Spaghetti a'la bolognese z wege mielonym (Lidl next level)

- Makaron z zielonym pesto (Lidl/ Biedronka)

- Makaron z sosem gorgonzola z mascarpone z brokułem + (tofu skwarki / boczek)

- Makaron z sosem z serka topionego z pieczarkami i ciecierzycą

- Makaron z sosem z serka topionego z pomidorkami koktajlowymi i ciecierzycą

- Makaron z krewetkami z warzywami po chińsku 

- Makaron z pieczoną fetą i pomidorkami koktajlowymi 

- Makaron ze szpinakiem i oliwą

- Pad thai z tofu (Anna Sudoł)

- Wege gyros / pierś z kurczaka z surówką, puree lub pieczonymi ziemniakami 

- Tortilla z falafelem / Indykiem i warzywami

- Sajgonki z warzywami i tofu bez smażenia

- Fasolka szparagowa, pomidorki koktajlowe, pieczarki + tofu / indyk

- Ryż + fasola, pomidorki, guacamole a'la burrito

- Smażony bakłażan z jogurtem greckim i czosnkiem


OBIAD W 30 MINUT LUB DŁUŻEJ

- Kaszotto

- Risotto 

- Curry z fasolką szparagową i młodymi ziemniakami (jadłonomia)

- Najlepsze wegeburgery na świecie (jadłonomia)

- Lasagne z cukinią i bakłażanem (wegan nerd)

- Pierogi z soczewicą 

- Zapiekanka makaronowa mac'n'cheese z dyni piżmowej (minimalist baker)

- Pikantne tofu z warzywami (minimalist baker)

- Faszerowane papryki kuskusem, soczewicą i fetą (praktykulinarni)

- Smażone Hallumi, sałatka grecka + frytki 

- Ryba z frytkami 

- Panierowane boczniaki

- Naleśniki z twarogiem

- Wegańskie leczo (jadłonomia / czasami z tofu lub ciecierzycą)

- Sajgonki z warzywami po chińsku smażone

- Gulasz sojowy w sosie grzybowym z puree ziemniaczanym 

- Kotlety wege mielone z warzywami, ziemniakami 

- Chili sin carne (jadłonomia)

- Mielone kalafiorowe (jadłonomia)

- Pizza! 

ZUPY:

- Krupnik 

- Pomidorowa z ryżem lub makaronem

- Pomidorowa z soczewicą

- Zupa krem z dyni + tofu skwarki 

- Rosół 

- Rosół z ciecierzycą (minimalist baker)

- Żurek z pieczonych warzyw (jadłonomia)

- Grzybowa

- Kalafiorowa

- Flaczki z boczniaków (jadłonomia)

- Jarzynowa 


Podziel się swoimi ulubionymi, sprawdzonymi pomysłami na obiad, po co sięgasz, gdy nie masz za dużo czasu? A jakie jest Twoje popisowe danie? 

Komentarze

  1. Świetne pomysły. Zapisałam sobie w zakładce i będę korzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super makaron, jest prze pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetna lista posiłków. Zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy przepis, mam czym zaskoczyć moją dziewczynę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastyczne przepisy :) Polecam każdemu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pad Thaia w 15 minut to się raczej nie zrobi, ale generalnie bardzo fajna lista :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zainteresował mnie ten blog


    OdpowiedzUsuń
  8. wartościowy wpis na tym blogu!

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię szybkie ale zdrowe posiłki :) super pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo apetycznie wygląda, musze spróbować tego przepisu w domu.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz. Zachowaj kulturę osobistą, nie obrażaj mnie, ani innych blogerów. Nie wklejaj linków. Masz pytanie - pisz, odpowiem tutaj lub w osobny poście jeżeli temat będzie wymagał rozwinięcia. Zawsze możesz też napisać do mnie maila, a ja najszybciej jak będę mogła odpiszę!